If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
io vedo gente fortissima ma secca e mi chiedo come mai... poi mi rispondo ke è l'alimentazione
Se dovessi fare una scaletta degli aspetti che condizionano la "forza muscolare" (per quanto questo termina sia piuttosto vago) indicherei in ordine di priorità:
- maturazione del sistema nervoso centrale;
- capacità di attivazione delle unità motorie;
- tipo di fibre presenti nei tessuti;
- coordinazione dei muscoli sinergici;
- tecnica esecutiva del gesto che esplica forza;
- numero di fibre contrattili nella sezione muscolare (e quindi volume muscolare); quest'ultimo può risultare anche, per certi altri versi, svantaggioso.
Capisci bene che il fattore volume è, in ogni caso, solo uno dei molti aspetti a condizionare la capacità di esplicare forza (e sicuramente non il più importante).
Il fattore alimentazione, fondamentale nella composizione corporea, assume valore relativo se si parla generalmente di "forza massima". Diventa rilevante in relazione a molte capacità motorie associate al tipo di "forza speciale" che contraddistingue la disciplina sportiva praticata.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Commenta